Om WestCoast Racing

WestCoast Racing startades 1994 av Dick Jönsson Wigroth och etablerades snabbt som ett av Sveriges mest framgångrika racingteam. Med fem förartitlar i STCC är teamet även bland de mest vinstrika. Teamet har även skördat framgångar i Formel Ford, Formula Nordic, JTCC, Swedish GT, ADAC GT Masters och Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Teamet har tävlat framgångsrikt i standardvagnsmästerskapen med TCR bilar sedan starten 2015 både internationellt och nationellt med segrar och vinst i mästerskap med Honda och Volkswagen.

Teamet kommer 2022 att delta i Porsche Carrera Cup Scandinavia, med föraren Robin Knutsson.

2022

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022

CV

WestCoast Racings CV

Hur det startade – 1994 till 2006

Dick Jönsson Wigroth inledde sin motorsportkarriär som juniormekaniker hos Greger Petersson och blev där snabbt en av de unga experterna i svensk motorsport. I slutet av 80-talet sökte han sig utomlands och jobbade som mekaniker i Europa, USA och Nya Zeeland. Där skaffade han sig erfarenheter som blev nyttiga när han 1994 återvände hem till Sverige igen. Han etablerade företaget WestCoast Racing som snabbt blev ett toppteam i svensk racing.

Det blev tidigt ett samarbete med BMW och som BMW Dealer Team har det blivit totalt fem SM-guld i STCC för WestCoast Racing. Dessa har dessutom kompletterats med ett guld i europamästerskapet ETCC 2005. Utöver det blev det också guld i FIA Sportscar Championship 2001 när WestCoast Racing 2001 och 2002 tävlade i Europa.

Fredrik Ekblom blev teamets första STCC-mästare och 2004-2005 dominerade Richard Göransson och Thed Björk STCC för WestCoast Racing där Richard blev STCC-mästare båda åren. 2006 var Robin Rudholm och flygande holländaren Duncan Huisman med i toppstriden hela året trots två bilar som då hade några år på nacken.

2007 – 2009: storsatsning med Tools

2007 gjorde teamet tillsammans med TOOLS en uppmärksammad satsning som gav frukt redan första året när Fredrik Ekblom vann STCC-mästerskapet, teamets femte STCC-guld och dessutom Fredriks andra STCC-guld tillsammans med WestCoast Racing. Året därpå blev det nya framgångar, både Fredrik Ekblom och Robin Rudholm var än en gång med och slogs i toppen. Det blev ett silver i förarmästerskapet för Fredrik Ekblom och tillsammans med Robin Rudholm bärgades segern och guld i teammästerskapet.

2009 återvände Richard Göransson till WestCoast Racing med vilka han har tagit två av tre STCC-guld. Han körde tillsammans med Robin Rudholm som gjorde sin fjärde raka säsong med teamet. De två slogs om mästerskapet fram till finalen och de två vann tillsammans fem race under säsongen. Det blev till slut brons i mästerskapet för Robin Rudholm. Richard Göransson och Robin Rudholms framgångar ledde också till att WestCoast Racing vann flest teamsegrar under året och det räckte till en andraplats i teammästerskapet.

2010 – mästare i STCC som enbilsteam

2010 delade WestCoast Racing upp sig. Richard Göransson fortsatte hos WestCoast i en BMW i STCC. Han fick ny teamkamrat i Martin Öhlin som körde Carrera Cup Scandinavia. Med två racingprogram i Sveriges två största klasser ställdes teamet inför nya utmaningar. Det var dock inget som satte stopp för teamets segertåg. I en sällan skådad kämpainsats kämade alla tillsammans för ett historiskt mål – Richard Göransson blev STCC-mästare och därmed fyrfaldig mästare i STCC. Av bara farten tog han också segerrekordet i STCC och WestCoast Racing blev med fem förarguld och två teamguld det mest framgångsrika STCC-teamet. Medaljregnet stannade inte där, Martin Öhlin gjorde sin bästa säsong i Carrera Cup Scandinavia när han flyttade till WestCoast Racing och säkrade tredjeplatsen i mästerskapet. En tillbakablick på året summerade ett riktigt kämpaår för WestCoast Racing i båda klasserna. 

2011 utökade WestCoast Racing verksamheten ytterligare. I STCC körde Richard Göransson och Martin Öhlin i en säsong som blev problematisk. Richard Göransson ledde premiärloppet i stor stil när han drabbades av en allvarlig olycka på det sista varvet och skadade sig allvarligt. Han tvingades avstå flera race på grund av ryggskada men när han väl kom tillbaka vann han tre race. Martin Öhlin visade på god fart men hade en hel del otur och resultaten gav inte hans konkurrenskraft rättvisa.

Utöver STCC utökade teamet även sitt tävlingsprogram i GT. Fredrik Lestrup anslöt sig till teamet och körde både i svenska GT-ligan och i tyska GT Masters. I Sverige vann Fredrik Lestrup fyra race av fyra möjliga, ett i par med Lars Stugemo och tre i par med Fredrik Larsson. Lestrup blev svensk GT-mästare och WestCoast Racing vann teammästerskapet. WestCoast Racing gjorde också inhopp i tyska GT Masters med Fredrik Lestrup, Richard Göransson, Fredrik Larsson och Lars Stugemo. Racen var en förberedelse för en större satsning 2012.

2012 – starten av TTA och internationell GT-satsning

2011 meddelade WestCoast Racing att de som ett av fyra team som lämnar STCC och bildar nya TTA – Elitserien i Racing 2012. WestCoast Racing deltog med fyra bilar i TTA och gjorde dessutom en stor GT-satsning med två bilar i svenska GT-mästerskapet samt en planerad full säsong i tyska ADAC GT Masters, ett av världens största GT-mästerskap. En tuff säsong med tre program och rekordmånga bilar frestade på, men teamet var ändå med i topp under året.

2013 var WestCoast Racing åter tillbaka som ett av storteamen i STCC efter att TTA och STCC enats och WestCoast Racing deltog återigen med de BMW Silhouette Replica som man tävlade med året innan. Richard Göransson var teamets bästa förare och tog ett SM-silver. Fredrik Larsson blev sexa totalt och Robin Rudholm som var med i utvalda race under året blev tia totalt.

WestCoast Racing fortsatte i STCC under 2014. Fredrik Larsson var kvar i teamet och fick sällskap av två unga förare i Philip Forsman och Erik Jonsson. Samtliga tre förare vann race under året och Fredrik Larsson kunde till slut säkra ännu en SM-medalj för WestCoast Racing med en andraplats i mästerskapet. Philip Forsman lyckades bli sexa i sitt debutår i STCC och Erik Jonsson blev tia totalt.

2015 – satsning på TCR International utöver STCC

2015 gjorde WestCoast Racing en satsning både i STCC och internationellt där man deltog i det nystartade TCR International med tre stycken Honda Civic. Det blev ett flertal segrar och pallplatser och Gianni Morbidelli var länge med i titelstriden. I STCC fortsatte teamet med BMW Silhouette Replica, och där blev det ytterligare SM-medalj för Fredrik Larsson som hela året utmanade Volvo om totalsegern.

2016 – Nystarten med program i TCR International, Formula STCC Nordic och samarbete med Cyan Racing.

2016 innebar en nystart för WestCoast Racing. Efter ett helt decennium som ett ledande team i STCC inledde WestCoast Racing ett partnerskap med Cyan Racing i STCC.

I TCR International fortsatte satsningen där WestCoast Racing / Sportpromotion deltog med tre nya Honda Civic TCR Stage 2.

På hemmaplan gjorde WestCoast Racing en ambitiös juniorsatsning ihop med Ward Racing under namnet Ward WestCoast Racing Junior Team. Tre unga go-kart talanger fick chansen att kliva upp och köra Formel Renault i Formel STCC Nordic. Det blev mästerskapsmedaljer för både Philip Hall och Hugo Nerman som 2017 fortsätter i Formelbilssatsningen.

2017 – ny satsning i TCR International och jakt på guld i Formula STCC Nordic 

Inför 2017 presenterade WestCoast Racing en ny satsning på TCR International. Nu under nygamla namnet WestCoast Racing och med ett bilbyte mönstrar man två nya VW Golf GTI TCR som körs av Gianni Morbidelli och Giancomo Altoè.

På hemmaplan blir det också en fortsatt satsning på Formula STCC Nordic med Philip Hall och Hugo Nerman som efter ett år i mästerskapet nu jagar guld.

Hemma i Sverige blev det stora framgångar, Hugo Nerman dominerade mästerskapet i sitt andra år och blev Formula STCC Nordic-mästare 2018. Philip Hall hade en tuff inledning på säsongen men tog sig ikapp under andra halvan och kunde avsluta med en total tredjeplats samt ett JSM-silver.

I TCR International innebar bytet från Honda till Volkswagen en utmanande inledning på säsongen men så småningom kom farten rejält, och Gianni Morbidelli tog bland annat en dubbelseger på Oschersleben. Säsongen avslutades i Dubai med en andraplats för Gianni Morbidelli i säsongsfinalen.

2018 – Mästare i TCR UK, tillbaka i STCC och nya förare i Formula STCC Nordic 

Till 2018 presenterades först syskonparet Jessica och Andreas Bäckman som förare i teamets Volkswagen Golf GTI TCR bilar. Tillsammans med engelsmannen Dan Lloyd deltog de i premiärsäsongen av den nystartade TCR UK serien. WestCoast Racing och Lloyd blev seriens dominanter och vann mästerskapen för förare och team.

I Sverige och Skandinavien återvände Fredrik Ekblom tillsammans med Jessica och Andreas för att köra STCC TCR Scandinavia. I en av STCC:s mest konkurrenskraftiga startfält någonsin slutade Ekblom på en 6:e plats totalt i säsong där teamet saknade det lilla extra för att kunna slåss om mästerskapet.

I Formula STCC Nordic presenterades två unga förare direkt från karting: Sebastian Persson och Alfred Nilsson.

Säsongen startade med att Alfred vann direkt i premiären men under säsongen saknades kontinuiteten för teamets förare för att slåss om mästerskapen. De slutade på en andra resp tredje plats i JSM och som fyra och femma i serien.

2019 – TCR Europe och Porsche Carrera Cup Scandinavia 

Efter en pallplats i TCR Europe finalen 2018 i Barcelona med Ashley Sutton togs beslutet att återigen ta steget ut i Europa för WestCoast Racing till 2019.

En full säsong i TCR Europe med ny huvudsponsor och Gianni Morbidelli tillbaka i teamets Volkswagen Golf GTI TCR tillsammans med finske Olli Kangas.

För första gången sedan 2010 tog WestCoast Racing klivet tillbaka in i Porsche Carerra Cup Scandinavia.

Hugo Nerman är tillbaka med WestCoast Racing i en av Porscharna tillsammans med norrmannen Roar Lindland.

2020 – Juniorsatsning med formelbilar i pandemins spår

WestCoast Racings planer för säsongen 2020 ändrades i och med pandemin. När säsongen sent kom i gång i juli stod teamet på startlinjen i Formula Nordic med Maja Hallén Fellenius i en bil och Philip Victorsson i den andra.

Philip Victorsson blev bäst placerad som trea i serien och tvåa i JSM med två segrar.

2021 – Trebilsteam i Formula Nordic 

Teamets formelbilssatsning fortsätter 2021 – nu med trebilsteam! Philip Victorsson samt två debutanter direkt från karting, Emma Wigroth och Wilmer Wallenstam.

Victorsson blev återigen bäst placerade förare med en andraplats i mästerskapet och 4 segrar.

Efter säsongen offentliggör teamet at de till 2022 kommer att komma tillbaka till scandinavisk racings toppskikt i Porsche Carrera Cup med Robin Knutsson.

CV

Drygt tjugo år i såväl nationella som internationella racingsammanhang har givit Dick Jönsson Wigroth och WestCoast Racing den erfarenhet som krävs för att coacha ett vinnande team och prestera toppresultat. Det märks i teamets resultatbank här nedan.

1996 1 seger i STCC

1997 0 segrar i STCC

1998 1:a och 3:a STCC med BMW, 5 segrar

1999 2:a STCC med BMW , 3 segrar

2000 3:a STCC Synsam Cup med BMW, 0 segrar i STCC

2001-2002: FIA Sportscar Championship, Guld 2001

2003 5:a STCC med BMW, 5 segrar

2004 1:a STCC med BMW, 9 segrar

2005 1:a och 2:a STCC med BMW, 4 segrar

2005 1:a ETCC (EM) med BMW

2006 3:a och 7:a STCC med BMW, 0 segrar

2006 4:a ETCC (EM) med BMW

2007 1:a STCC med BMW, 3 segrar

2008 1:a teammästerskapet STCC med BMW, 2 segrar

2009: 2:a teammästerskapet STCC med BMW, 4 segrar

2010, 1:a STCC med BMW, 3 segrar. Trea i Carrera Cup Scandinavia, 1 seger.

2011: Göransson sexa i STCC, 3 segrar. Fredrik Lestrup Swedish GT-mästare och WestCoast Racing teammästare Swedish GT

2012: Deltagande i TTA – Elitserien i Racing (4 bilar), ADAC GT Masters (1 bil), Swedish GT (1 bil), Swedish GT3 Cup (1 bil). Fredrik Larsson fyra totalt TTA (1 seger), Richard Göransson sexa (1 seger), Martin Öhlin sjua totalt (1 pallplats), Andreas Ebbesson 12:a totalt, Duncan Huisman ett race (8:a)

2013: STCC – Richard Göransson SM-silver & tvåa totalt (två segrar & två pallplatser. Fredrik Larsson sexa totalt (4 pallplatser), Robin Rudholm 10:a totalt (1 pallplats)

2014: STCC – Fredrik Larsson SM-silver & tvåa totalt (1 seger och fyra pallplatser), Philip Forsman sexa totalt (två segrar och två pallplatser), Erik Jonsson 10:a totalt (1 seger)

2015: STCC – Fredrik Larsson SM-brons och trea totalt (tre segrar och tre pallplatser), Gianni Morbidelli fyra totalt TCR International (tre segrar, fem pallplatser) och Kevin Gleason femma totalt TCR International (två segrar, två pallplatser)

2016: TCR International – Gianni Morbidelli sexa totalt (en seger, sex pallplatser), Michail Grachev åtta totalt (fyra segrar, fem pallplatser), Kevin Gleason och Aku Pellinen en seger vardera i TCR International.
Formula STCC Nordic – Philip Hall totaltrea. Philip Hall tvåa och Hugo Nerman trea i JSM.

2017: TCR International – Gianni Morbidelli sexa totalt (två segrar, fyra pallplatser)
Formula STCC Nordic – Hugo Nerman mästare, 14 pallplatser varav 11 segrar. Philip Hall 3:a i mästerskapet, 2:a i JSM.

2018: TCR UK – Dan Lloyd mästare, 12 pallplatser varav 8 segrar. Mästare teammästerskapet, 17 pallplatser.
Formula STCC Nordic – Sebastian Persson JSM-Silver och fyra totalt (4 pallplatser). Alfred Nilsson JSM-brons och femma totalt (1 seger, 3 pallplatser).

2019: Porsche Carrera Cup Scandinavia – Roar Lindland 4:a (1 seger, 3 pallplatser), Hugo Nerman 5:a (1 pallplats).

2020: Formula Nordic – Philip Victorsson JSM-Silver och trea totalt (2 segrar, 5  pallplatser). Maja Hallén Fellenius åtta totalt (2 pallplatser).

2021: Formula Nordic – Philip Victorsson JSM-Silver och tvåa totalt (4 segrar, 5  pallplatser).

SM-guld 1998, 2004, 2005, 2007 och 2010.
JSM-guld 2017
TCR UK mästare 2018

WESTCOAST RACING