STCC-säsongen 2010 – en tillbakablick

Publicerad 22 oktober 2010, 15.17 av WestCoast Racing.

Årets STCC-säsong visade sig bli en kamp mellan Richard Göransson och Robert Dahlgren över 9 helger där avgörandet skedde först fyra varv från mål i säsongens allra sista race. En riktig rysare där Richard Göransson och Westcoast Racing till sist stod i topp. Det här är hur det såg ut i poäng och bilder fram till och med avgörandet.


Redo för säsongsstart och ny bana

Rond 1 – Jyllandsringen
Danmark och Jyllandsringen var en ny bekantskap för teamen och WestCoast Racing kom dit helt utan test på banan under försäsongen. Det stoppade inte teamet och Richard Göransson inledde med en andraplats. I det andra heatet blev det som väntat tight och till sist blev det för tight när Richard Göransson fast bakom Fredrik Ekblom körde om men fick en straffrunda. Richard slutade på en åttondeplats i andra heatet.

Robert Dahlgren 40p
Richard Göransson 24p

Rond 2 – Ring Knutstorp
Skåne bjöd på kallt och regnigt väder när STCC inledde Sverigedelen av säsongen. Ring Knutstorp är en bana där WestCoast Racing  oftast är snabba och det visade sig denna helg där Richard stod på pallen i båda racen. I det första heatet för dagen tog Richard Göransson under svåra förhållanden med regn och låga temperaturer under racet säsongens första seger. Han följde upp det med en tredjeplats i det andra heatet där han följde tätt efter Robert Dahlgren under racets alla varv. Båda förarna visade att de redan nu hade en tanke på mästerskapet och tog inga onödiga risker.

Richard Göransson 40p
Robert Dahlgren 36p


Säsongens första seger togs under svåra förhållanden

Rond 3 – Karlskoga
En av Richard Göranssons tuffaste helger den här säsongen. Han drabbades av en kraftig allergichock bara dagarna innan och var allt annat än kry på racedagen. Det var svårt att hitta de sista tiondelarna och det här visade sig bli en helg som var mycket viktig för mästerskapet. En åttondeplats i första heatet efter ett ganska stökigt race och en tredjeplats i det andra gav mycket viktiga poäng en helg där det handlade om skadebegränsning. Richard tog in ytterligare en poäng på Dahlgren i sammandraget.

Richard Göransson 23p
Robert Dahlgren 22p


Daniel Rahm och Richard Göransson går igenom data under en tung helg i Karlskoga

Rond 4 – Göteborg
WestCoast hade aldrig vunnit på stadsbanan i Göteborg innan den här säsongen och det ville man rätta till på. Det här var dock Volvos hemmaplan men efter den tuffa helgen i Karlskoga kom Richard Göransson laddad för seger. I det första heatet låg han bra till för en topp-tre placering när han blev påkörd och han kunde till slut rädda en femteplats. I nästa heat kom säsongens andra seger efter att Richard Göransson  tufft bromsat sig förbi Patrik Olssons Biogas-bil. En manöver han skulle komma att upprepa för en ännu viktigare seger senare på säsongen ….

Mästerskapsmässigt höll Richard denna helg jämna steg med Dahlgren i vad som förväntades bli Volvos starkaste helg. Det känns som en seger menade Richard.

Richard Göransson 40p
Robert Dahlgren 40p


Säsongens andra seger kom i Göteborg, första segern för både Richard och WestCoast på stadsbanan

Rond 5 Falkenberg
STCC stannade kvar på västkusten för WestCoasts riktiga hemmabana, den snabba Falkenbergsbanan. Nu hade mästerskapet hettat till och Richard Göransson jagade nya segrar. I det första heatet slutade han trea och i det andra attackerade han Tommy Rustad mycket hårt om segern men när Dahlgren bröt racet blev poängen för andraplats ännu viktigare. Ytterligare pallplatser och Richard var nu ikapp och lovade mästerskapsledning efter nästa tävlingshelg.

Richard Göransson 33p
Robert Dahlgren 25p


Dubbla pallplatser i Falkenberg och mästerskapet tätnade till

Rond 6 Karlskoga
Richard var tre poäng från ledningen i mästerskapet vid det här laget och nu väntade Karlskoga och den här gången var det allergifritt. Det märktes i kvalet där Richard kvalade in fyra, i racet blev det en femteplats efter att Richard blivit påkörd ett antal gånger i starten. I det andra racet blev starten desto bättre och han var snabbt uppe och högg på pallplatserna. Men när Dahlgren bröt innebar fjärdeplatsen att Richard nu var i mästerskapsledning och trots avsaknad av pallplatser i de två heaten blev det för mästerskapet en mycket viktig helg. Richard tog över kommandot, han ledde nu mästerskapet med 7 poäng.


Trots stökiga race och mycket smällar togs mästerskapsledningen över i Karlskoga

Richard Göransson 22p
Robert Dahlgren 12p

Rond 7 Jyllandsringen
STCC besökte åter Danmark för andra gången på säsongen och det här skulle visa sig bli en riktig nyckelhelg i mästerskapet och det tack vare en fräck omkörning i slutet av helgen. Teamet var bra med och Richard kunde kvala in som trea i det skandinaviska fältet. I det första heatet körde Richard Göransson för seger och seger blev det. Bara tre kurvor från mål kastade han sig på sladd förbi Robert Dahlgren och tog hand om segern, på köpet blev det också segerrekord i STCC med 34 segrar. I det andra heatet blev det också succé, Richard gjorde en fantastisk start  och flög upp genom fältet och låg tvåa, en placering som innebar att han tog ett rejält grepp om mästerskapet inför de två avslutande helgerna med 17 poängs ledning.

Richard Göransson 43p
Robert Dahlgren 33p


STCC återvände till Danmark för ett andra race och Richard skruvade upp tempot rejält. Utökad ledning och segerrekord!

Rond 8 – Ring Knutstorp
Ring Knutstorp blev vår finalhelg, där låste det sig för oss. Så sammanfattade Dick Jönsson Wigroth den här helgen när han blickade tillbaka på säsongen. Med 17 poängs ledning var möjligheterna till att ha ett rejält grepp om guldet inför finalen mycket stora. Istället blev det säsongens sämsta helg för teamet. Redan på träningen visade sig detta bli en tungjobbad helg, farten fanns inte alls i bilen och Richard missade för första gången i år att gå vidare till Q2. I racet blev det sen poänglöst efter att han på det första varvet blev påkörd och snurrade av. Bilen var rejält skadad efter det. Inför det andra heatet kom regnet och med en femtonde startplats var det precis vad Richard behövde. Han var upp emot en sekund snabbare per varv än de andra och flög upp genom fältet men det blev kostsamt. Han fick ett drive-through straff för oschysst körning och fick börja om igen men då var det för få varv kvar. En åttondeplats och fyra magra poäng blev det utfallet och plötsligt var 17-poängsledningen nu förvandlad till fem poäng från ledningen inför finalen.

Robert Dahlgren 26p
Richard Göransson 4p


Andra tävlingshelgen på Knutstorp blev enda helgen då Richard blev poänglös i ett heat. Dåligt genrep …

Finalronden – Mantorp Park
Två heat, fem poäng efter. Ta in 2,5 poäng per heat och vara före Dahlgren i sista heatet. Det var uppgiften som skulle utföras för att WestCoast Racing skulle säkra femte förarguldet i STCC och Richard Göransson bli historisk med sitt fjärde STCC-guld. Efter det första heatet var alla de planerna bortblåsta för det blev ett frustrerande race. Richard Göransson gjorde en bra start och låg inledningsvis trea bakom Robert Dahlgren. Det innebar ytterligare tre poängs tapp men det som var ännu värre var att Fredrik Ekblom kunde passera på rakan i sin turbomatade Biogasbil. Plötsligt var läget ännu värre, Richard var klart snabbare men var chanslös på raksträckan mot turbobilen och det blev en fjärdeplats i mål. Med Dahlgren på andraplats var det nu plötsligt 11 poäng upp till guldet inför säsongens avgörandet heat.

Det blir till att lämna hjärnan kvar i trailern och bara åka ut och gasa. Richard Göransson och Dick Jönsson Wigroth hade i pausen mellan de två heaten haft ett samtal och ingen var intresserad i att försvara ett mästerskapssilver. Gå för guld och se vad som händer blev taktiken inför det avgörande heatet. Finalheatet över 14 varv blev en poängrysare. I de första 10 varven var Dahlgren mästare. Han låg långt ner i fältet, hade problem att hålla farten uppe och fick ta i ordentligt för att försvara en niondeplats. Trots det var han hela tiden mästare för Richard Göranson var fyra i racet och än en gång fast bakom en turbomatad Biogasbil – denna gång i händerna på Patrik Olsson. Men med fyra varv kvar och med chefsingenjören Daniel Rahms ord ringande i öronen varv efter varv: ”Vi behöver en plats till för att bli mästare, en placering till och du måste ta dig om Olsson” la Richard allt på ett kort. Han tog sig om Patrik Olsson i sista kurvan, tog tredjeplatsen och höll den de sista fyra varven för att kunna gå i mål som STCC-mästare 2010.


Omkörningen som säkrade STCC-guldet

Det omöjliga var genomfört, i det sista heatet behövdes 11 poängs försprång hämtas in. Richard tog 13 poäng mer än Dahlgren.

Inför finaldagen behövdes fem poäng tas in totalt över de två heaten. Richard Göransson och WestCoast Racing tog sju poäng mer än Robert Dahlgren och Volvo under dagen. Nu kunde guldfesten inledas.

Richard Göransson 27p
Robert Dahlgren 20p

Totalt:
Richard Göransson 251p
Robert Dahlgren 249p

Antal segrar:
Richard Göransson 3
Robert Dahlgren 3

Antal pallplatser:
Richard Göransson 10
Robert Dahlgren 11

Antal race på poängplats:
Richard Göransson 17
Robert Dahlgren 16


WestCoast Racing 24 timmar innan STCC-guldet var säkrat

Foto: Mediaempire.se

Senaste nyheterna