Gå tillbaka

WestCoast Racing STCC-mästare 2010!

I en sällan skådad rysare bevisade WestCoast Racing att det går att vinna STCC som enbilsteam och Richard Göransson blev historisk som enda förare med 4 STCC-guld. Det här var också WestCoast Racings femte förarguld i STCC och med det är man delad etta.
– Den här femte segern har man suktat länge efter! Det känns som man bara kan skratta, vi kan lova att det blir en riktig fest ikväll, lovar Dick Jönsson Wigroth.

Festlöften kom även från Richard Göransson som i och med mästerskapssegern nu är historisk med 4 STCC-guld, ett rekord han kommer att vara ensam om.
– Det är en stor dag idag men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det här känns som en befrielse och nu känner jag mig bara trögtänkt. Jag har satt mig själv under press inför helgen och det är bara en lättnad nu. Det är här min bästa mästerskapsseger, vi har varit ett sådant otroligt sammansvetsat gäng i år och det är WestCoast Racings signum. Vi har vunnit som ett team och ikväll ska vi festa som ett team, jublade Richard.

Utgångsläget inför det sista STCC-racet var minst sagt tufft för Richard Göransson. Han låg efter det första heatet 11 poäng efter ledande Robert Dahlgren. Det blev en kamp om poängen och länge saknade han en poäng för att det skulle bli guldfirande.
– Det var extremt motiverande att höra min ingenjör Daniel Rahm skrika att jag måste fram och ta mer poäng. Vi hade inget att förlora idag och det var full attack. Jag visste innerst inne att det fanns en möjlighet men jag vågade inte tro på att det var möjligt innan racet.

Ett mästerskap har många avgöranden under en säsong men för Richard Göranssons var två omkörningar i år bidragande. Hans omkörning på Robert Dahlgren på Jyllandsringen och hans omkörning idag på Patrik Olsson i sista kurvan med drygt fyra varv kvar var två sådana omkörningar. Den på Patrik Olsson gav de nödvändiga poängen för mästerskapsseger.
– Jag visste att jag var tvungen att sätta allt på ett kort, det var mästerskapet det handlade om och det hade kunnat bli fiasko. STCC är ett av världens tuffaste standardvagnsmästerskap och det är aldrig enkelt. Vi har haft en tuff säsong, jag och Dick bestämde att gå ner på en bil och satsa allt på den. Vi har hållt ihop det hela året och varit jämna och det är så man vinner mästerskap. Det här är min skönaste mästerskapsseger i karriären, avslutar en lycklig Richard Göransson.

Sista ordet går till en lättad Dick Jönsson Wigroth som fått gå igenom en av sina tuffaste säsonger i STCC.
– Vi har aldrig haft en sådan stor teamseger som i år. Vi ville bevisa att ensam är stark och det gick vägen. Richard Göransson är en av de där få förarna som kan ta fram det lilla extra när det verkligen behövs och det är vad som kännetecknar en mästare. Knutstorp för två veckor sen blev vår final, vi var tvungna att ta mycket poäng det låste sig kanske för oss där. Det gjorde att vi kom till Mantorp extra tända, bet ihop och precis som vi gjort hela säsongen var det ingen av oss som vek ner sig. Nu ska vi fira vårt femte STCC-guld!

STCC 2010, slutställning topp tio:
1: Richard Göransson 251 poäng
2: Robert Dahlgren 249 poäng
3: Fredrik Ekblom 230 poäng
4: Mattias Andersson 181 poäng
5: Thed Björk 179 poäng
6: Patrik Olsson 162 poäng
7: Tommy Rustad 143 poäng
8: Dick Sahlén 133 poäng
9: Jan Nilsson 73 poäng
10: Johan Sturesson 69 poäng

Resultat, heat 1 Mantorp Park:
1: Mattias Andersson, Alfa Romeo 14 varv
2: Robert Dahlgren, Volvo + 1,947
3: Fredrik Ekblom, Volkswagen + 3,081
4: Richard Göransson, BMW + 3,451
5: Patrik Olsson, Volkswagen + 3,675
6: Tommy Rustad, Volvo + 4,227
7: Viktor Hallrup, Chevrolet + 4,970
8: Johan Kristoffersson, Volkswagen + 6,379
9: Jan Nilsson, BMW + 6,537
10: Andreas Ebbesson, BMW + 8,078
11: Roger Eriksson, SEAT + 11,677
12: Johan Sturesson, BMW + 12,584
13: Tobias Tegelby, BMW + 12,641
14: Thed Björk, BMW + 17,542
15: Joakim Ahlberg, BMW + 21,377

DNF:
Robin Appelqvist, Dick Sahlén, Viktor Huggare, Tony Johansson, Claes Hoffsten

Resultat, heat 2 Mantorp Park:
1: Tommy Rustad, Volvo 14 varv
2: Viktor Hallrup, Chevrolet + 2,128
3: Richard Göransson, BMW + 3,626
4: Jan Nilsson, BMW + 4,130
5: Thed Björk, BMW + 4,861
6: Patrik Olsson, Volkswagen + 7,838
7: Roger Eriksson, SEAT + 8,282
8: Fredrik Ekblom, Volkswagen + 9,982
9: Robert Dahlgren, Volvo + 21,985
10: Johan Sturesson, BMW + 22,275
11: Johan Kristoffersson, Volkswagen + 23,125
12: Tobias Tegelby, BMW +24,734
13: Joakim Ahlberg, BMW + 32,502

DNF:
Mattias Andersson, Robin Appelqvist, Claes Hoffsten, Tony Johansson, Andreas Ebbesson, Viktor Huggare, Dick Sahlén