Febril aktivitet i bandepån

Samtliga STCC-team, inklusive WestCoast Racing, utnyttjade warm up till att få snurr på sina däckbyten. Det var så mycket trafik i depån att det var mer bilar där än på banan stundvis.
– Ja, det där fungerar väl, säger Dick förteget.
Det gjorde det. WestCoast satsade i första hand på att stanna, få upp bilen, ner och ut igen.
– Vi valde att ha en mjuk markeringstavla för att inte skada bilen, men det blåser så mycket att vår blev för sladdrig. Det ska vi åtgärda, säger Dick.

Däckbytet är förstås ett hett ämne en sådan här dag. Samtliga STCC-ekipage måste gå in och byta två däck. Vilka två är fritt för teamen att bestämma.
– Jag säger ingenting i förväg. Vi har naturligtvis en strategi för bytet, men det finns också andra faktorer som påverkar, säger Dick.

Nästa hållpunkt är 12.05 då det är sponsoraktiviteter. Klockan 14.10 är det gridshow och 15.00 börjar så racet.

Spänningen stiger, snart är det dags!

Motorcyklarna är redan ute på banan, WestCoast Racings alla medarbetare har ätit frukost och förarna Robin och Duncan samspråkar i tältet. Snart är det dags!
Himlen är blå, om än med ett antal moln och en vind som får flaggorna att sprattla.
– Det känns väldigt bra. Det ska bli så roligt, säger Robin.
– Jag fick inte upp värmen i däcken under Super Pole, men jag är nöjd med startruta sju. Det blir ett spännande race, säger Duncan.

Robin startar från femte ruta.
– Jag var snabbast BMW igår och det är en triumf bara det, säger Robin.
Faktum är att inte mindre än sju av startfältets 19 bilar är just BMW. Dessutom tillkommer några i den privatcup som ingår och som numera heter Caran Cup.
– Det är väl inte så konstigt. BMW är bästa bilen! Redan som standard är den byggd som tävlingsbil, säger Dick.

Klockan 10.25 är det warm up och bilarna startas just för att varmköras i depåtältet. Samtidigt som superkartarna gör sig klara för att ersätta motorcyklarna på banan. Sedan är det STCC-förarnas tur!

Duncan fyra och Robin tia på test

Fjärde och tionde tid. Helt nöjd är inte Daniel över det, men å andra sidan skiljer det bara ynka tiondelar mellan de främsta.
Richard Göransson var snabbast, Duncan fyra och Robin tia på dagens första test.
– Riktigt nöjd är man inte förrän man är i topp. Men det är tätt mellan förarna så det känns bra, säger Daniel.

Gårdagens test på Ängelholms flygfält gick väldigt bra.
– Men vi ska test däckstoppen lite till, på lediga stunder, säger Daniel hemlighetsfullt.

Det blir en spännande morgondag, lita på det! WestCoast Racing är bästa BMW-team med startpositionerna fem och sju!

– Ja, vad hände? säger Dick retoriskt.
När kvalet var över hade Duncan och Robin båda tagit sig vidare till Super Pole. Även Richard Göransson fanns i den åttamanna-grupp som hade ett varv på sig att sätta bästa tid. Tomas Engström lyckades bäst.
– Det blir en spännande morgondag, konstaterar Dick.
– Inte minst med tanke på att Richard startar mellan Robin och Duncan!

Att WestCoast Racing inte står ännu längre fram förklarar Dick så här:
– Vi ville för mycket helt enkelt, och tog i. Men det är ett öppet race och hela 40 minuter så det är bara att börja köra.
– Att vi har båda våra förare med till Super Pole är vi mycket nöjda med.

Startuppställning:
1) Tomas Engström, Honda
2) Johan Stureson, Peugeot
3) Thed Björk, Audi
4) Tommy Kristoffersson, Audi
5) Robin Rudholm, BMW
6) Richard Göransson, BMW
7) Duncan Huisman, BMW
8) Fredrik Ekblom, Audi
9) Robert Dahlgren, Volvo
10) Edward Sandström, BMW
11) Carl Rosenblad, BMW
12) Jan ”Flash” Nilsson, BMW
13) Nicklas Karlsson, Opel
14) Stefan Söderberg, Peugeot
15) Alexander Storckenfeldt, Volvo
16) David Björk, BMW
17) Hans Simonsson, Mercedes
18) Tobias Johansson, Mercedes
19) Christer Gellerstedt, BMW
20) Tobias Tegelby, BMW
21) Mattias Andersson, Alfa Romeo (ej kvalat)
22) Joakim Frid, BMW (ej kvalat)

Idag tränar vi depåstopp på okänd ort

Igår shake down på Knutstorp, idag depåstoppsträning – dock ej på Knutstorp. WestCoast Racing har hyrt ett flygfält i närheten och ägnar hela förmiddagen åt att byta däck.

– Depåstoppet blir väldigt viktigt. Vi ska göra allt vi kan för att komma väl förberedda, säger Dick.
Därför befinner sig teamet idag på ett flygfält i södra Sverige. Var exakt vill inte Dick berätta.
– Vi vill inte bli störda, utan testa i fred.

Apropå test så var det 30 minuters test för STCC på Ring Knutstorp igår. Duncan körde fyra varv, medan mekanikerna åtgärdade ett litet problem i Robins bil. Den är försedd med ny motor, och det var en liten detalj som krånglade.
Och idag är det som sagt träning i att byta däck.
– Vi vet att Flashteamet har hyrt in sig på samma flygfält i eftermiddag. Så vi ligger före, konstaterar Dick skämtsamt.

Nedan följer tidsschemat för helgens STCC på Ring Knutstorp.
Lördag, 13 maj
09.00-09.20 Kvalificering 1 SuperStock 600 20 min.
09.30-09.50 Kvalificering Superkart 20 min.
10.00-10.30 Test 1 STCC 30 min.
10.40-11.00 Kvalificering Radical 20 min.
11.10-11.30 Kvalificering S60 Challenge 20 min.
11.40-12.00 Kvalificering Formel Renault 20 min.
12.10-12.30 Kvalificering JTCC 20 min.
12.40-13.25 Test 2 STCC 45 min.
13.25-13.50 LUNCH
13.50-14.10 Kvalificering 2 SuperStock 600 20 min.
14.20-14.35 Race 1 Superkart 12 varv.
14.45-15.05 Kvalificering Carrera Cup 20 min.
15.15-15.35 Kvalificering STCC 20 min.
15.40-15.55 SuperPole STCC 15 min.
16.05-16.25 Kvalificering Ferrari Challenge 20 min.
16.35-16.50 Race 1 JTCC 12 varv.
17.00-17.15 Race 1 S60 Challenge 12 varv.
17.25-17.40 Race 1 Formel Renault 12 varv.
17.50-18.05 Race 1 Carrera Cup 12 varv.

Söndag, 14 maj
09.30-09.45 Warm up SuperStock 600 15 min.
10.00-10.15 Race 2 Superkart 12 varv.
10.25-10.45 Warm up STCC 20 min.
10.55-11.10 Race 1 Ferrari Challenge 12 varv
11.20-11.35 Race 1 Radical 12 varv.
11.45-12.00 Race 2 S60 Challenge 12 varv.
12.05-12.45 Sponsoraktiviteter 40 min.
12.55-13.15 Race SuperStock 600 18 varv.
13.25-13.45 Race 2 Carrera Cup 18 varv.
13.55-14.10 Race 2 JTCC 12 varv.
14.10-14.50 Gridshow STCC 40 min.
15.00-15.40 Race STCC 36 varv.
15.40-16.00 Prisutdelning STCC
16.00-16.15 Race 2 Ferrari Challenge 12 varv.
16.25-16.40 Race 2 Radical 12 varv.
16.50-17.05 Race 2 Formel Renault 12 varv.

Dick är förtegen om däckstoppen

Dick tiger som muren om de kommande depåstoppen. Du kan ändå lugnt räkna med att WestCoast Racing har diskuterat denna superviktiga ingrediens i kommande race – och att man tränat ordentligt!
– Men du får mig inte att säga ett skit om det, säger Dick med eftertryck.

Ändå är det ingen hemlighet att teamet tränat, precis som alla andra.
– Det är först när racet är över på Knutstorp som vi vet vad som är rätt och fel. Innan dess kan jag bara se till att de som ska göra stoppen får en fair chans att träna. Att de får den kunskap jag har, och att vi har pratat igenom hur vi ska lägga upp det och varför, säger Dick.

Enligt reglerna är det två däck som ska bytas. Fram eller bak bestämmer teamen.
– Vilka vi byter avgörs på söndag. Hur bilen går spelar in, liksom en eventuell punktering.
Annat som kan spela in är pacecar-situationer.
– Däckstoppet blir viktigt. Sumpar man det är det svårt att ta igen förlorad tid, säger Dick.

Vilka två i teamet som får uppgiften att byta däcken är hemligt. Klart är i alla fall att endast två muttermaskiner (av vanlig standardmodell som vem som helst kan köpa) får användas. Samtidigt ska de STCC-stripes som sitter strax ovanför förarnamnen på sidofönstren rivas bort. Sedan är det hög tid för föraren att dra ut på banan igen.
WestCoast Racing får en speciell, uppmärkt depåruta där hjulbytet ska äga rum. De team som har tre bilar får två depårutor till sitt förfogande, medan enbilsteamen kan få dela på en ruta.

För några år sedan innehöll STCC också depåstopp med däckbyten. Men då var bilarna försedda med en enda centrumbult, nu är det fem hjulmuttrar till varje däck. Då var heller inte WCR ett STCC-team, utan vann Formel Ford med Niklas Petersson.
– Vi jobbar naturligtvis på att klara den här säsongens depåstopp galant, säger Dick.
Kommer WCR att snegla på hur de andra teamen utför sina stopp?
– Jag tror inte så mycket på att jobba så, utan vi fokuserar på det vi bestämt oss för att göra. Den linjen följer vi och så lär vi av erfarenheterna vi får på söndag.