Duncans bästa kvaltid ströks

Någon körde av, det blev gulflagg och kvaltider som ströks. Så helt plötsligt var Duncan utanför Super Pole-gänget.
– För djävligt! Här är vi snabbast dagen igenom och så gör de så här!

Istället fick Stureson Duncans plats i Super Pole, och Dick travade raka vägen till domartornet och protesterade.
– Det blev ett kaotiskt kval. De tider som presenterades räknades inte. Klart man blir förbannad!

Robin halkade ner även han, trots att han var den ende i täten som presterade flera 1.21-tider. Efter gulflagg ströks hans främsta tid och han fick starta näst sist i Super Pole. Siste man – Richard Göransson – är den som startar i Pole i morgon. Robin kommer att stå i fjärde rutan.
– Jag fick inte ett helt perfekt varv, men vi är starka i en full racedistans så jag ser verkligen fram emot morgondagen, säger Robin.

Oturen fortsätter att grina rakt i ansiktet på Duncan. Istället för en plats bland de främsta står han nu i trettonde rutan, typ.
– Han kommer att klättra, men det är alldeles galet när vi ett tag var etta och tvåa med våra båda förare, muttrar Dick.
En liten tröst är att varken ledande Thed Björk, tvåan Tomas Engström eller trean Robban Dahlgren finns med i de fyra främsta startleden.

Super Pole:
1) Richard Göransson   1.21,453
2) Carl Rosenblad    1.21,538
3) Fredrik Ekblom    1.21,613
4) Robin Rudholm    1.21,659
5) Tommy Kristoffersson 1.21,823
6) Edward Sandström    1.21,853
7) Johan Stureson    1.22,012
8) David Björk    1.22,632

Prel slutresultat, Kval STCC:
1) Richard Göransson, BMW,  1.21,346
2) Robin Rudholm, BMW,   1.21,488
3) Tommy Kristoffersson, Audi,  1.21,874
4) Fredrik Ekblom, Audi,  1.21,903
5) Carl Rosenblad, BMW,  1.21,925
6) David Björk, BMW,   1.21,939
7) Johan Stureson, Peugeot,  1.22,121
8) Edward Sandström, BMW,  1.22,136

Kvalresultat kl. 16.00:
1) Robin Rudholm   1:27.877
2) Edward Sandström   1:21.341 +0.276
3) Richard Göransson   1:21.346  +0.281
4) Duncan Huisman    1:21.635 +0.570
5) Carl Rosenblad   1:21.708 +0.643
6) Tommy Kristoffersson    1:21.806 +0.741
7) Fredrik Ekblom    1:21.903 +0.838
8) David Björk   1:21.939 +0.874
9) Tomas Engström   1:22.014 +0.949
10) Thed Björk   1:22.033 +0.968
11) Johan Stureson   1:22.121 +1.056
12) Stefan Söderberg    1:24.821 1:22.389 +1.324
13) Robert Dahlgren   1:22.401 1:22.401 +1.336
14) Alexander Storckenfeldt   1:22.978 1:22.879 +1.814
15) Joakim Frid    1:23.218 1:22.993 +1.928
16) Nicklas Karlsson    1:23.315 1:23.014 +1.949
17) Tobias Tegelby   1:25.774 1:25.098 +4.033
18) Christer Gellerstedt   1:35.759 1:31.329 +10.264
19) Jan Nilsson  1:36.146 1:36.146 +15.081
20) Hans Simonsson   0.000
21) Tobias Johansson  0.000
22) Mattias Andersson   0.000

Robin överlägsen i andra testet

Robin körde ännu fortare i andra testpasset – ende under 1.21 och hela sex hundradelar före Calle Rosenblad (som tydligen inte lider av att han tränade rally häromdagen inför Finnkampen Motor).

Även Duncan förbättrade både sin tid och sin placering jämfört med morgonens pass: femma nu och 1.21.657 mot 1.22.130.
– De kör stabilt och bra. Vi ser fram emot eftermiddagen. Och morgondagen!
Dick är på strålande humör, trots att den franska maten nyligen däckade honom.
– Den matförgiftningen var ingen höjdare, men som tur är blir jag bättre och bättre, säger Dick.

Som synes i resultaten nedan är det samma duo i topp, Robin och Calle Rosenblad. Sedan har Tomas Engström klättrat in som nykomling på listan, liksom Dave Björk. Ut från topp-tio i andra testet åkte Johan Stureson och Jan ”Flash” Nilsson. Och som synes var det större spridning tidsmässigt.
Klockan 15.10 startar kvalet som direkt följs av Super Pole där de åtta främsta gör upp om startplatserna längst fram i morgonens race.

Resultat, STCC-test 2:
1) Robin Rudholm, BMW, 1.20,945
2) Carl Rosenblad, BMW, 1.21,528
3) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.21,573
4) Fredrik Ekblom, Audi, 1.21,630
5) Duncan Huisman, BMW, 1.21,657
6) Richard Göransson, BMW, 1.21,779
7) Tomas Engström, Honda, 1.21,850
8) Edward Sandström, BMW, 1.22,025
9) Robert Dahlgren, Volvo, 1.22,255
10) David Björk, BMW, 1.22,307

Resultat, STCC-test 1:
1) Robin Rudholm, BMW, 1.21,646
2) Carl Rosenblad, BMW, 1.21,756
3) Richard Göransson, BMW, 1.21,954
4) Edward Sandström, BMW, 1.22,028
5) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.22,120
6) Duncan Huisman, BMW, 1.22,130
7) Fredrik Ekblom, Audi, 1.22,237
8) Robert Dahlgren, Volvo, 1.22,290
9) Johan Stureson, Peugeot, 1.22,336
10) Jan ”Flash” Nilsson, BMW, 1.22,342

Tio viktiga poäng står på spel

Tio viktiga poäng står på spel i helgen. Vi har myntat begreppet nio av tio, men då syftat på att allt utom det där allra, allra sista här suttit där perfekt.
Sedan dess har vi tränat depåstopp i fem timmar. Nött in.
– Vi kommer väl förberedda. Den här gången är det bara konkurrenterna som kan sätta stopp för oss, säger Dick.

Han har laddat batterierna med familjen i Frankrike, och kommer mer sugen än någonsin till Mantorp för att ta den fullpoängare som Robin varit så nära nu, två gånger i rad.
– Det har varit otroligt frustrerande hittills. Ilskan på Knutstorp och besvikelsen i Karlskoga. Nu vill vi åka från Mantorp med ett enda soligt leende, säger Dick.

Under veckan som gått har Robin fyllt 27 år och Duncan har fått en plats i WTCC, vars final han vann förra året. I STCC har Duncan haft otur hittills och hamnat i trafik. Han har varit rätt anonym och långt från den fräcka och aggresiva chaufför han fått rykte om sig att vara.
– Jag tror att fler än en kommer att få upp ögonen för honom den här helgen. Visserligen har han aldrig kört på Mantorp, men han är professionell så det ser jag inte som något problem, säger Dick.
Och vad gäller Robin så kan han Mantorp både utan och innan…

Helgens schema ser ut som följer:
Lördag 17 juni

09.35-10.05 Test 1 STCC
11.55-12.40 Test 2 STCC
15.10-16.00 Kval STCC + Superpole

Söndag 18 juni
09.30-09.50 Warm up STCC
15.00-15.40 Race STCC

TV-sändningar:
Måndag 22.30 SvT2 – Race med Johan Torén som programledare

Robin snabbast i första testet

Robin snabbast i det första testpasset på Mantorp!
– Jag är inte förvånad. Men jag erkänner gärna att det känns jätteskönt, säger Dick.

Det har varit mycket Audi, Honda och Volvo. Det är hög tid att det åter blir BMW, och då förstås Robin och Duncan. Vår holländare hade sjätte bästa tid nu på morgonen – första gången han satte sin fot på Mantorp!
– Tidsmässigt är det också mycket tätt så han kommer att kunna avancera, säger Dick.

STCC-förarna går nu ut på dagens andra testpass, som avslutas 12.40. Därefter är det lunch och en stunds vila innan kvalet startar 15.10. DÅ gäller det!

Resultat testpass 1:
1) Robin Rudholm, BMW, 1.21,646
2) Carl Rosenblad, BMW, 1.21,756
3) Richard Göransson, BMW, 1.21,954
4) Edward Sandström, BMW, 1.22,028
5) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.22,120
6) Duncan Huisman, BMW, 1.22,130
7) Fredrik Ekblom, Audi, 1.22,237
8) Robert Dahlgren, Volvo, 1.22,290
9) Johan Stureson, Peugeot, 1.22,336
10) Jan ”Flash” Nilsson, 1.22,342

Tredje gången gillt för WestCoast

Solen skiner och det får den gärna fortsätta med. Faktum är att den här gången vill vi ha en riktigt strålande solskenshelg rakt igenom. Flera ur teamet är redan på plats på Mantorp för att i lugn och ro bygga tält imorgon. Det är dags för den tredje deltävlingen, och det är tredje gången gillt.

Det är visserligen historia nu, men ”alla” vet att Robin gjorde sitt bästa race någonsin i STCC på Gelleråsen. Bästa tid och varvrekord blev belöningen.

– Vi har byggt in en trygghet i teamet inför depåstoppen och så har vi finputsat utrustningen, säger Daniel.

Framför allt är det domkraften som förbättrats.

– Vi har fixat så luften kommer i och ur fortare. Ur framför allt, fortsätter Daniel.

Efter fem timmar på Falkenberg nyligen är momentet depåstopp väl inövat.

– Det kan bara nötas in och målet med testdagen var att bli konsekventa i stoppen. Att få samma, jämna tid hela tiden, säger Daniel.

Några små rutinändringar är också gjorda.

– Vi kommer nog inte att vara snabbast. Men vi kommer att vara tillräckligt snabba!

Som alla också minns fick Duncan bryta innan racet startade i Karlskoga. En drivaxel gick sönder.

– Ett märkligt fel. Den hoppade isär utan att något var förstört. Vi körde warmup-en med en annan drivaxel så vi hade precis bytt till en ny. Tyvärr blev delen kvar ute efter banan så vi vet inte exakt vad det var för fel. Märkligt var det i alla fall, säger Daniel.

Duncans bil är försedd med en annan typ av stötdämpare, jämfört med Robins bil. Han kommer att köra med den nyare typen, samma som sitter på E90-bilarna.

– Vi väljer att testa den eftersom vår holländska stjärna nu också är klar för WTCC, fortsätter Daniel.

Igår blev det nämligen officiellt att det är Duncan som ersätter Marcel Costa i team BMW Italy/Spain i WTCC. Han får med andra ord en fullspäckad säsong med både VM och SM.

– Det är roligt att vi har en sådan chaufför i vårt team. Serierna krockar Våler-helgen, då WTCC kör samtidigt i Mexico. Hur det blir då är ännu inte bestämt, säger Daniel.

Klart är däremot att Duncan landar på svensk mark i morgon för att för första gången ge sig ut på Mantorp Park. Det är dags för tredje omgången i årets STCC.

– Duncan har haft otur med mycket trafik runt sig. Slipper han det den här gången blir han garanterat med bland de åtta i Super Pole, skissar Daniel.