Robin snabbast i första testet

Robin snabbast i det första testpasset på Mantorp!
– Jag är inte förvånad. Men jag erkänner gärna att det känns jätteskönt, säger Dick.

Det har varit mycket Audi, Honda och Volvo. Det är hög tid att det åter blir BMW, och då förstås Robin och Duncan. Vår holländare hade sjätte bästa tid nu på morgonen – första gången han satte sin fot på Mantorp!
– Tidsmässigt är det också mycket tätt så han kommer att kunna avancera, säger Dick.

STCC-förarna går nu ut på dagens andra testpass, som avslutas 12.40. Därefter är det lunch och en stunds vila innan kvalet startar 15.10. DÅ gäller det!

Resultat testpass 1:
1) Robin Rudholm, BMW, 1.21,646
2) Carl Rosenblad, BMW, 1.21,756
3) Richard Göransson, BMW, 1.21,954
4) Edward Sandström, BMW, 1.22,028
5) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.22,120
6) Duncan Huisman, BMW, 1.22,130
7) Fredrik Ekblom, Audi, 1.22,237
8) Robert Dahlgren, Volvo, 1.22,290
9) Johan Stureson, Peugeot, 1.22,336
10) Jan ”Flash” Nilsson, 1.22,342

Tredje gången gillt för WestCoast

Solen skiner och det får den gärna fortsätta med. Faktum är att den här gången vill vi ha en riktigt strålande solskenshelg rakt igenom. Flera ur teamet är redan på plats på Mantorp för att i lugn och ro bygga tält imorgon. Det är dags för den tredje deltävlingen, och det är tredje gången gillt.

Det är visserligen historia nu, men ”alla” vet att Robin gjorde sitt bästa race någonsin i STCC på Gelleråsen. Bästa tid och varvrekord blev belöningen.

– Vi har byggt in en trygghet i teamet inför depåstoppen och så har vi finputsat utrustningen, säger Daniel.

Framför allt är det domkraften som förbättrats.

– Vi har fixat så luften kommer i och ur fortare. Ur framför allt, fortsätter Daniel.

Efter fem timmar på Falkenberg nyligen är momentet depåstopp väl inövat.

– Det kan bara nötas in och målet med testdagen var att bli konsekventa i stoppen. Att få samma, jämna tid hela tiden, säger Daniel.

Några små rutinändringar är också gjorda.

– Vi kommer nog inte att vara snabbast. Men vi kommer att vara tillräckligt snabba!

Som alla också minns fick Duncan bryta innan racet startade i Karlskoga. En drivaxel gick sönder.

– Ett märkligt fel. Den hoppade isär utan att något var förstört. Vi körde warmup-en med en annan drivaxel så vi hade precis bytt till en ny. Tyvärr blev delen kvar ute efter banan så vi vet inte exakt vad det var för fel. Märkligt var det i alla fall, säger Daniel.

Duncans bil är försedd med en annan typ av stötdämpare, jämfört med Robins bil. Han kommer att köra med den nyare typen, samma som sitter på E90-bilarna.

– Vi väljer att testa den eftersom vår holländska stjärna nu också är klar för WTCC, fortsätter Daniel.

Igår blev det nämligen officiellt att det är Duncan som ersätter Marcel Costa i team BMW Italy/Spain i WTCC. Han får med andra ord en fullspäckad säsong med både VM och SM.

– Det är roligt att vi har en sådan chaufför i vårt team. Serierna krockar Våler-helgen, då WTCC kör samtidigt i Mexico. Hur det blir då är ännu inte bestämt, säger Daniel.

Klart är däremot att Duncan landar på svensk mark i morgon för att för första gången ge sig ut på Mantorp Park. Det är dags för tredje omgången i årets STCC.

– Duncan har haft otur med mycket trafik runt sig. Slipper han det den här gången blir han garanterat med bland de åtta i Super Pole, skissar Daniel.

Grattis Robin på födelsedagen!

GRATTIS ROBIN säger vi idag!
Inte för att vi tar ut någonting i förväg, utan idag är det hans födelesedag minsann. 27 år precis.
– Ett race utan några incidenter varken på banan eller i depån vore en trevlig födelsedagspresent, säger Robin.

Veckans test på Falkenberg får räknas som ett litet paket i förväg. WCR var där för att finslipa formen på depåstoppen. En eftermiddag i solens sken fick självförtroendet att stiga och tiderna att dala.
– Vi gjorde många stopp, och vi kapade många sekunder. Kan vi göra om det i helgen blir det riktigt bra, säger Robin.

Självklart. En bättre present kan inte dagens 27-åring få!

Viktigt med mental träning…

Robin har lagt ner mycket möda på att träna sig själv under vintern och våren. Och då talar vi inte gym och löprundor, utan mentalt. Det gäller att kunna tackla motgångar, och den senaste tiden har han fått anledning att praktisera sina lärdomar. Igår skrev han också ett fax till däckbytarna.

– Det kändes härligt att kunna skriva att jag verkligen ser fram emot att ha de vid min sida på Mantorp. Särskilt då stripdragaren – för han kommer att vara mycket snabb i framtiden, lita på det! konstaterar Robin.
Att han själv varit i klar ledning i de två race som körts hittills är mer än han vågat hoppats på.
– Det är så mycket som spelar in för att man ska känna sig komfortabel, säger Robin.
– Teamet är hur bra som helst. Kan jag förbättra körningen och de depåstoppet då är vi klara segeraspiranter.

Det finns annat också som är positivt: inget team slår WestCoast Racing och Robin på fingrarna när det gäller utrymme i media. Närkontakten på Knutstorp berörde alla på något vis, inklusive journalisterna. Liksom depåstoppet i Karlskoga.
– Givetvis är det bra när vi och våra samarbetspartners syns. Ur den aspekten är vi mer än nöjda med tanke på hur osäkert allting var innan säsongen, säger Robin.

Robin använder gärna samma uttryck som Dick: WestCoast Racing har nio rätt av tio i dagsläget.
– Det är det inget annat team som har, säger Robin.
Skillnaden är att några av de har rätt på depåstoppet, där WCR har sin bock i kanten.
– Det är viktigt att vi samlar kraft och tar det positiva med oss framåt! Jag har aldrig trivts så bra som nu, så fokuserar vi på det som är bra och reder ut det andra kommer vi att ha alla rätt.
– Räkna redan nu med att jag ser fram emot Mantorp, säger Robin.

”Bara” nio rätt av tio

– Vi hade segern i en ask…
Karlskoga och andra racet i 2006 års STCC blev en helg att glömma så fort som möjligt. Att lära av misstagen och gå vidare.
– Bra är när vi har alla tio rätt. Nu har vi ”bara” nio rätt och sista tian måste också sitta där, säger Dick.

Robin kom från ingenstans i vintras – känns det som. Han hade själv endast små förhoppningar om att få en kvalificerad styrning när WestCoast Racing helt plötsligt stod utan förare.
– Robin gör ett fantastiskt jobb. Jag rankar honom riktigt högt efter vad han presterat i de här två racen. Så fokuserad och kan leverera så bra, säger Dick.
Och konstaterar i samma andetag:
– Det är därför det blir ännu mer frustrerande med en sådan dålig helg.

Robin tog sig till Super Pole, och där klämde han till med näst bästa tid!
– Helt suveränt! Egentligen är det inte vår grej, men han gjorde det ändå, konstaterar Dick.
När det var dags för start gick en drivaxel på Duncans bil redan under uppvärmningsvarvet. Sedan låg Robin i ledning då han tvingas gå in i depån igen – för att ta bort ena remsan som indikerar att bilen varit inne för däckbyte.
– Hela teamet var stressat och vi gjorde ett dåligt däckstopp, konstaterar Dick.

Efter andra depåbesöket for Robins seger all världens väg, och blev till en femteplats.
– Värsta helgen jag haft i WestCoast Racing. Jag tror det i alla fall, fortsätter Dick.
För att få vara ifred, smälta bedrövelsen och tänka framåt stängde han av telefonen. Först på tisdagen svarade han igen, och då samlades alla föra att summera den gångna helgen. Det är viktigt att gå vidare. Att få alla tio rätt, och det till Mantorp den 18 juni då nästa race körs.
– Tidigare har vi fokuserat på att bilen ska gå fort, men idag är depåstoppet lika viktigt.
– Vi måste träna mer, och det i en miljö som ger mycket puls, säger Dick.

Resultat, STCC Karlskoga:
1) Robert Dahlgren, Volvo
2) Tomas Engström, Honda
3) Thed Björk, Audi
4) Johan Stureson, Peugeot
5) Robin Rudholm, BMW
6) David Björk, BMW
7) Jan ”Flash” Nilsson, BMW
8) Nicklas Karlsson, Opel
9) Alexander Storckenfeldt, Volvo
10) Fredrik Ekblom, Audi
11) Carl Rosenblad, BMW
12) Tommy Kristoffersson, Audi
13) Richard Göransson, BMW