På söndag är det dags!

Klockan 15.00 på söndag är det dags. Då har lördagens Super-pole avgjort vem som står i Pole position när 2006 års STCC traditionsenligt drar igång på Ring Knutstorp. Den som sedan vinner får 10 viktiga SM-poäng.
Lördagen börjar med två fria träningspass på 30 respektive 45 minuter.

Även om träningen är fri, gäller att varje förare måste köra minst fem varv i sin tävlingsbil för att få starta. Sedan följer en tidskvalificering på 20 minuter där de åtta snabbaste går vidare till Super-pole. Denna körs fem minuter efter tidskvalet.
– Det är alltid svårt att få till ett perfekt varv på beställning, men jag gissar att publiken gillar det. Problemet är väl att det är på söndagen som det är mycket publik, säger Dick.

Av de åtta som kör Super-pole startar den först som hade sämst tid i kvalet. Snabbaste föraren startar alltså sist. När han ger sig ut för ett uppvärmningsvarv är det kommande runda som bestämmer startordningen. Snabbaste startar från första rutan, näst snabbast står bredvid.
– Självklart jobbar vi för att det är WestCoast Racing som står där framme. Vilket är precis vad de andra gör också, konstaterar Dick.
Därmed är lördagen avklarad för kungaklassen.

Under söndagen har STCC-fältet 20 minuter så kallad warm up. Gridshow och autografsessions arrangeras också, sedan är det dags för start klockan 15.00.
– Då gäller det att ha totalfokus på det som ska göras. I årets långa race kan allting hända, inte minst under depåstoppen, konstaterar Dick.

Kritiker menar att det kommer bli svårt för publiken att följa racet. Att det blir varvningar, samtidigt som några förare inte har varit inne i bandepån och bytt däck, medan andra har det.
– Så kan det mycket väl bli. Å andra sidan vet vi inte förrän på söndag hur det blev. Låt oss därför hoppas att det blir precis så tuff och tight racing som startlistan utlovar! Med så många erfarna team som STCC mönstrar i år ser det oerhört tufft ut på pappret. Dessutom finns det fler unga, hungriga förare med, säger Dick.

Totalt kommer 39 SM-poäng att delas ut. Vinnaren får tio, tvåan åtta. En tredjeplats ger sex poäng, och vidare ner till åttonde ekipage i mål som får en poäng. Inga extra poäng utdelas.
– Enkelt och lättförståeligt. Och det gäller att vara bland de åtta för att kunna vara med i den slutliga medaljstriden, säger Dick.

Sämsta testet hittills tidsmässigt

Resultatmässigt blev Mantorp den sämsta testdagen för WestCoast Racing. Robin noterade visserligen femte bästa tid totalt, men tidsmässigt var han sekunden efter snabbaste förare.

– En snabbtitt i resultatlistan är inte uppmuntrande, men vi har testat oerhört mycket idag och skaffat oss bra verktyg för framtiden, säger Dick.

Robin körde så mycket som 125 varv idag, en dag då många av teamen stod i depån med motorhuvarna öppna.

– Vi har inte haft några tekniska problem alls, konstaterar Daniel.

Mycket av dagens test gick ut på att pressa bilen en racestint, alltså 40 minuter som är det som gäller i årets STCC.

– I det perspektivet har dagen varit lärorik, eftersom fokus har varit på att få en bra racesetup, säger Dick.

Ändå ser inte Dick helt nöjd ut. Alldeles innan testet blåstes av 17.00, gick Robin ut på nya däck för att sätta en riktigt bra varvtid.

– Det var alltid någonting som störde, och jag fick inget optimalt varv. Jag var nog för trött, det var sent på dagen, säger Robin.

Då hade han som sagt kört 125 varv, och hade tre tiondelar upp till de närmast före honom. Till Carl Rosenblad hade han nästan en hel sekund!

– Calle har gjort ett imponerande jobb, konstaterar Dick.

Mantorp bjöd på ett strålande väder idag med solsken och en svag sommarbris. WestCoast Racing stannar kvar till imorgon, då BMW Racing Club har hyrt Mantorp för egna tävlingar. Robin ska ge deltagarna goda råd, och han kommer också att ha ett kortare testpass.

Mer om det i morgon.

Dagens resultat:
1. Carl Rosenblad, BMW, 1.20,361
2. Tommy Kristoffersson, Audi, 1.20,932
3. Richard Göransson, BMW, 1.20,980
4. Tomas Engström, Honda. 1.20,998
5. Robin Rudholm, BMW, 1.21,313
6. Edward Sandström, BMW, 1.21,374
7. David Björk, BMW, 1.21,671
8. Nicklas Karlsson, Opel, 1.21,841
9. Robert Dahlgren, Volvo, 1.21,912
10. Johan Stureson, Peugeot, 1.22,059

Gruvligt kallt på Gelleråsen

Mekarna fryser och inte blir det bättre av att det stundvis även småregnar. Något alldeles gruvligt kallt på Gelleråsen, och Duncan kan konstatera att det är ont om fäste denna dag.

– Enda fördelen är att Duncan får viktiga varv på banan, säger Dick som satt på sig en extra dunväst för att försöka få värme.

– Helt klart hade det varit varmare hemma!

Duncan studsar mellan den värme som trots allt finns i trailern och bilen. 52 varv har han kört under dagen.

– Banan är smal och hoppig, men också några härliga kurvor, säger Duncan om Gelleråsen.

I normala fall bryr han sig inte så mycket om huruvida det är torrt eller blött. Men till premiären ser han gärna att det är torrt.

– Jag har alltid haft bra tider när det är vått, men det gäller att vara kreativ för att finna fäste och därför föredrar jag torrt när vi kör igång STCC-säsongen. Det är enklare så för alla, säger Duncan.

Robin snabbast av alla!

Dagens officiella STCC-test på Gelleråsen blev en triumf för Robin och WestCoast Racing. Visserligen var Tomas Engström snabbast inledningsvis, men sedan fick han se sig slagen av Robin.

– Vi fortsätter efter den plan vi har gjort upp, och det blev en bra dag på jobbet, säger Dick.

Förhållandena var de bästa, om än med lite kalla vindar.

– Jag kunde fokusera mycket på min körning, och det är viktigt, säger Robin.

Dick är förstås glad över dagens bästa tid.

– Robin har kommit igång snabbt och för varje varv han kör blir det bättre och bättre. Vi har all anledning att vara nöjda.

Duncan kommer till Gelleråsen först i morgon, så hans bil kördes idag av engelsmannen Justin Law. Mest för att få testdata på bilen från banan.

Dagens testresultat:

1) Robin Rudholm, BMW, 1.07,331
2) Tomas Engström, Honda, 1.07,435
3) Fredrik Ekblom, Audi, 1.07,463
4) Thed Björk, Audi, 1.08,117
5) David Björk, BMW, 1.08,141
6) Mattias Andersson, Alfa Romeo, 1.08,343
7) Robert Dahlgren, Volvo, 1.08,411
8) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.08,616
9) Alexander Storckenfeldt, Volvo, 1.08,885
10) Nicklas Karlsson, Opel, 1.09,764
11) Justin Law, 1.10,756
12) Tobias Tegelby, BMW, 1.11,335

Närmare 70 varv och goda tider

Cirka 65-70 varv per bil blev det på Anderstorp idag. Den enda som var snabbare än WestCoasts båda förare var Tomas Engström i sin Honda. Då hade våra killar kört på begagnade däck.

– Vi är väldigt nöjda. Det blev en jävligt bra dag, om än iskall, säger Dick.

Allt fungerade perfekt och teamet har hunnit provat lite olika ting.

– Duncan är oerhört professionell och ger bra feedback till Daniel, fortsätter Dick.

Intressant är att Duncan och Robin är så tätt tidsmässigt, endast två tiondelar skiljde dem åt.

– Robin kommer väldigt snabbt in i det här, och han och Duncan har stor nytta av varandra. Duncan har gått för fullt, och då är det extra kul att Robin är så väl med.

– Vi har helt enkelt haft väldigt roligt idag!

Förutom WestCoast Racing var Honda, Peugeot, Audi, Volvo, Opel, Alfa och Picko Trobergs gäng på Anderstorp. Allra snabbast, med nya däck, var Tomas Engström. Tvåa Duncan och trea Robin – med begagnade däck.

Nästa officiella test är på söndag på Karlskoga Motorstadion, och WCR räknar med att vara på plats.

Resultat:

1) Tomas Engström, Honda, 1.39.168
2) Duncan Huisman, BMW 320 i, 1.39.730
3) Robin Rudholm, BMW 320 i, 1.39.908
4) Robert Dahlgren, Volvo S60, 1.39.928
5) Thed Björk, Audi A4, 1.40.067
6) Fredrik Ekblom, Audi A4, 1.40.265
7) Johan Stureson, Peugeot 407, 1.40.307
8) Mattias Andersson, Alfa Romeo 156, 1.40.614
9) Niklas Karlsson, Opel Astra GTC, 1.41.243
10) David Björk, BMW 320 i, 1.41.300
11) Alexander Storckenfeldt, Volvo S60, 1.41.744
12) Carl Rosenblad, BMW 320si, 1.42.477
13) Stefan Söderberg, Peugeot 407, 1.44.295