Arkivet
– Våra bilar är inte byggda för det med sina fem hjulbultar, så jag tycker det är kass.
Dick är inte glad över dagens besked: Årets STCC-race blir 40 minuter långa och ett obligatoriskt däckbyte ingår.
I STCC tävlar alla med bilar enligt reglementet för Sport 2000, vilket är samma som WTCC.
– STCC AB vill att vi liknar DTM, men då tycker jag vi ska köra med DTM-bilar.
Sommaren 2002 var det också obligatoriskt med däckbyte i STCC.
– Men då var det ingen bakhjulsdriven bil med. Nu är beslutet tillrättalagt för att gynna de framhjulsdrivna.
Då, 2002, valde alla team att byta framdäcken och det går relativt snabbt för en framhjulsdriven bil att få upp temperaturen i däcken.
– Vi får ju testa, men jag har svårt att se vitsen med ett depåstopp.
Dessutom är Dick – milt sagt – kritisk till att racen på söndagen blir 40 minuter långa.
– Hur kul är det för publiken? Att se ett utdraget fält varv efter varv!
Annars är det just publiken och TV-tittarna som ska gynnas, enligt STCC AB.
– Det är ingen i publiken som ser däckbytet i bandepån, däremot har de flesta svårt för att följa vem som leder och vem som inte har varit in och gjort sitt depåstopp, säger Dick.
– För TV-tittare blir det säkert spännande, men jag vill att mina samarbetspartner ska ha en fin underhållning från läktarplats. Nu är jag rädd att det bara blir segt, och då är det fel att bara TV styr, menar Dick.