Dick ogillar ett obligatoriskt däckbyte

– Våra bilar är inte byggda för det med sina fem hjulbultar, så jag tycker det är kass.

Dick är inte glad över dagens besked: Årets STCC-race blir 40 minuter långa och ett obligatoriskt däckbyte ingår.

I STCC tävlar alla med bilar enligt reglementet för Sport 2000, vilket är samma som WTCC.

– STCC AB vill att vi liknar DTM, men då tycker jag vi ska köra med DTM-bilar.

Sommaren 2002 var det också obligatoriskt med däckbyte i STCC.

– Men då var det ingen bakhjulsdriven bil med. Nu är beslutet tillrättalagt för att gynna de framhjulsdrivna.

Då, 2002, valde alla team att byta framdäcken och det går relativt snabbt för en framhjulsdriven bil att få upp temperaturen i däcken.

– Vi får ju testa, men jag har svårt att se vitsen med ett depåstopp.

Dessutom är Dick – milt sagt – kritisk till att racen på söndagen blir 40 minuter långa.

– Hur kul är det för publiken? Att se ett utdraget fält varv efter varv!

Annars är det just publiken och TV-tittarna som ska gynnas, enligt STCC AB.

– Det är ingen i publiken som ser däckbytet i bandepån, däremot har de flesta svårt för att följa vem som leder och vem som inte har varit in och gjort sitt depåstopp, säger Dick.

– För TV-tittare blir det säkert spännande, men jag vill att mina samarbetspartner ska ha en fin underhållning från läktarplats. Nu är jag rädd att det bara blir segt, och då är det fel att bara TV styr, menar Dick.

Huisman blir Robins teamkompis

Duncan Huisman, den 34-årige holländaren, blir Robins teamkompis i WestCoast Racing i sommar.

– Han har mycket erfarenhet och jag tror han kan leverera, säger Dick.

Självfallet är uppdraget att placera WCR allra högst upp i STCC.

– Ja nu får de andra börja gasa, skrattar Dick.

34-årige Duncan Huisman har många internationella framgångar i standardbilsracing, inte minst med BMW. Förra året vann han två av de största tävlingarna, 24-timmars på Nürburgring samt Macau. Han är fyrfaldig holländsk mästare, ETTC-mästare och flera triumfer med Porsche – tvåa förra året totalt i Porsche Carrera Cup Holland.

– Jag kommer till Sverige för att vinna, men med full respekt för uppgiften, säger Duncan.

Så fort Dick fick veta att Thed tittade på andra team, för att köra där istället, började arbetet med att hitta en ersättare.

– Sådant betyder i mina ögon att vi inte kan leverera tillräckligt bra, och då är det lika bra att vi går skilda vägar, kommenterar Dick.

Bland det första han gjorde var att kontakta BMW Motorsport.

– Jag fick tre namn som ansågs lämpliga, och jag fastnade direkt för Duncan därför att jag träffat honom förut och vet att han passar in i vårt gäng, säger Dick.

Det var också åt Duncan som Daniel hoppade in i Macau som teknisk chef på bilen han då körde till seger.

– Jag har arbetat med många internationella förare, men det blir den första som kör för WestCoast Racing, konstaterar Dick.

– Vi har ju också en norsk mekaniker i Marius, så då ska väl en holländare kunna köra bilen!

Duncan kommer att flyga in till tester och till alla racehelger.

– Med Robin har vi en ung förare, och i Duncan en erfaren. Det känns verkligen positivt och med de här två har vi nog fortfarande det bästa teamet, menar Dick.

Robin presenterade sig i Globen

Över 5000 personer både såg och hörde Robin i helgen. Då var det dags för första Stockholm Motorsport Games i helgen – och Robin korsade mållinjen som tvåa i sina båda race.

Det är inte varje dag svensk motorsport får komma in i Globen, så helgens event var välkommet.

– Vi behöver all uppmärksamhet vi kan få. Synd nog hade jag inte möjlighet att vara på plats och titta, säger Dick.

Däremot var Robin i Globen, dels för att köra i STCC Masters och dels för att vara expertkommentator tillsammans med Janne Blomqvist.

– Både och är roligt, men det är klart att tävlingsmomentet är allra bäst, säger Robin.

Nu blev han andra man i mål i kvalracet efter Joakim Frid.

– Kartarna var verkligen olika och jag hade otur att få en mindre vass, säger Robin.

En vanlig ursäkt bland förarna, men faktum var att också publiken kunde se att vissa kartar helt klart var snabbare än andra.

De kartar som användes var Sport 2000, en klass med RM-status och guldet vann Robin 2005. Men den här gången fick han inte själv välja vare sig kart eller mekaniker.

– Ingen vill ju förlora, men jag får trösta mig med att det i första hand var show den här gången. Och det bjöd vi på!

Robin Rudholm kör DeWalt-bilen

– Jag hade nästan gett upp om STCC, och så får jag den här fantastiska möjligheten!

Robin Rudholm, 26-åringen från Borås, blir WestCoast Racings nya förare i den gulsvarta vinnar-BMW:n.

– Vi är väldigt nöjda. Att hitta riktigt bra förare så snabbt och så kort före premiären är inte det lättaste. Robin blir en värdig ersättare i DeWalt-bilen, säger Dick

Robin har tävlat sedan han var sex år, först med gokart – där han tillhörde landslaget – och sedan i Formel Ford. 1999 vann han både SM och NoM i Formel Ford. Sedan körde han tre år i England med blandat resultat; var bland annat trea i brittiska Vinterserien 2002 i Formel 3.

Hemma igen blev det ett år i STCC i en Seat och så seger i Porsche Carrera Cup 2004.

– Sedan ville jag tillbaka till STCC, men det blev inte så. Jag blev expertkommentator i tv istället, säger Robin.

Och nu ska han köra den gul-svarta BMW:n hos WestCoast Racing.

– Jag blev både glad och förvånad när Dick ringde. Tänk att få hoppa in i bästa teamet i februari, säger Robin.

– Jag sa ju att vi skulle försöka hitta en ny formelförare därute. Med Robin siktar vi på att fortsätta ta medaljer i STCC, säger Dick

Robins stora, nya samarbetspartner är Nordens största industrikedja – TOOLS.
– Vi är redan stolta över att få supporta Robin till att vinna det här. Racingen blir ett naturligt sätt att möta våra kunder på, och samtidigt stärka TOOLS-kedjan, säger Johan Falk, vd för TOOLS i Norden.
TOOLS logotyp kommer att pryda motorhuven.