Teamet

WestCoast Racing 

WestCoast Racing bildades 1994 av Dick Jönsson-Wigroth och är idag ett av Sveriges mest meriterade racingteam.

2016 tävlar WestCoast Racing i både Sverige och internationellt. Under WestCoast Racing / Sportpromotion deltar teamet i TCR International Series med tre stycken Honda Civic TCR stage 2. I Sverige deltar teamet som Ward WestCoast Racing Junior Team i Formula STCC Nordic, en formelbilsserie för Formel Renault 1,6, med tre stycken Formel Renault 1,6. 

Utöver detta är WestCoast Racing strategisk partner & leverantör till Cyan Racing i STCC.

Hur det startade – 1994 till 2006

Dick Jönsson Wigroth inledde sin motorsportkarriär som juniormekaniker hos Greger Petersson och blev där snabbt en av de unga experterna i svensk motorsport. I slutet av 80-talet sökte han sig utomlands och jobbade som mekaniker i Europa, USA och Nya Zeeland. Där skaffade han sig erfarenheter som blev nyttiga när han 1994 återvände hem till Sverige igen. Han etablerade företaget WestCoast Racing som snabbt blev ett toppteam i svensk racing.

Det blev tidigt ett samarbete med BMW och som BMW Dealer Team har det blivit totalt fem SM-guld i STCC för WestCoast Racing. Dessa har dessutom kompletterats med ett guld i europamästerskapet ETCC 2005. Utöver det blev det också guld i FIA Sportscar Championship 2001 när WestCoast Racing 2001 och 2002 tävlade i Europa.

Fredrik Ekblom blev teamets första STCC-mästare och 2004-2005 dominerade Richard Göransson och Thed Björk STCC för WestCoast Racing där Richard blev STCC-mästare båda åren. 2006 var Robin Rudholm och flygande holländaren Duncan Huisman med i toppstriden hela året trots två bilar som då hade några år på nacken.

2007 – 2009: storsatsning med Tools

2007 gjorde teamet tillsammans med TOOLS en uppmärksammad satsning som gav frukt redan första året när Fredrik Ekblom vann STCC-mästerskapet, teamets femte STCC-guld och dessutom Fredriks andra STCC-guld tillsammans med WestCoast Racing. Året därpå blev det nya framgångar, både Fredrik Ekblom och Robin Rudholm var än en gång med och slogs i toppen. Det blev ett silver i förarmästerskapet för Fredrik Ekblom och tillsammans med Robin Rudholm bärgades segern och guld i teammästerskapet.

2009 återvände Richard Göransson till WestCoast Racing med vilka han har tagit två av tre STCC-guld. Han körde tillsammans med Robin Rudholm som gjorde sin fjärde raka säsong med teamet. De två slogs om mästerskapet fram till finalen och de två vann tillsammans fem race under säsongen. Det blev till slut brons i mästerskapet för Robin Rudholm. Richard Göransson och Robin Rudholms framgångar ledde också till att WestCoast Racing vann flest teamsegrar under året och det räckte till en andraplats i teammästerskapet.

2010 – mästare i STCC som enbilsteam

Året därpå delade WestCoast Racing upp sig. Richard Göransson fortsatte hos WestCoast i en BMW i STCC. Han fick ny teamkamrat i Martin Öhlin som körde Carrera Cup Scandinavia. Med två racingprogram i Sveriges två största klasser ställdes teamet inför nya utmaningar. Det var dock inget som satte stopp för teamets segertoåg. I en sällan skådad kämpainsats kämade alla tillsammans för ett historiskt mål – Richard Göransson blev STCC-mästare och därmed fyrfaldig mästare i STCC. Av bara farten tog han också segerrekordet i STCC och WestCoast Racing blev med fem förarguld och två teamguld det mest framgångsrika STCC-teamet. Medaljregnet stannade inte där, Martin Öhlin gjorde sin bästa säsong i Carrera Cup Scandinavia när han flyttade till WestCoast Racing och säkrade tredjeplatsen i mästerskapet.

2011 utökade WestCoast Racing verksamheten ytterligare. I STCC körde Richard Göransson och Martin Öhlin i en säsong som blev problematisk. Richard Göransson ledde premiärloppet i stor stil när han drabbades av en allvarlig olycka på det sista varvet och skadade sig allvarligt. Han tvingades avstå flera race på grund av ryggskada men när han väl kom tillbaka vann han tre race. Martin Öhlin visade på god fart men hade en hel del otur och resultaten gav inte hans konkurrenskraft rättvisa. Utöver STCC utökade teamet även sitt tävlingsprogram i GT. Fredrik Lestrup anslöt sig till teamet och körde både i svenska GT-ligan och i tyska GT Masters. I Sverige vann Fredrik Lestrup fyra race av fyra möjliga, ett i par med Lars Stugemo och tre i par med Fredrik Larsson. Lestrup blev svensk GT-mästare och WestCoast Racing vann teammästerskapet. WestCoast Racing gjorde också inhopp i tyska GT Masters med Fredrik Lestrup, Richard Göransson, Fredrik Larsson och Lars Stugemo. Racen var en förberedelse för en större satsning 2012.

2012 – starten av TTA och internationell GT-satsning

2011 meddelade WestCoast Racing att de som ett av fyra team som lämnar STCC och bildar nya TTA – Elitserien i Racing 2012. WestCoast Racing deltog med fyra bilar i TTA och gjorde dessutom en stor GT-satsning med två bilar i svenska GT-mästerskapet samt en planerad full säsong i tyska ADAC GT Masters, ett av världens största GT-mästerskap.

2013 var WestCoast Racing åter tillbaka som ett av storteamen i STCC med BMW Silhouette Replica som man tävlade med året innan. Richard Göransson var teamets bästa förare och tog ett SM-silver. Fredrik Larsson blev sexa totalt och Robin Rudholm som var med i utvalda race under året blev tia totalt.

WestCoast Racing fortsatte i STCC under 2014. Fredrik Larsson var kvar i teamet och fick sällskap av två unga förare i Philip Forsman och Erik Jonsson. Samtliga tre förare vann race under året och Fredrik Larsson kunde till slut säkra ännu en SM-medalj för WestCoast Racing med en andraplats i mästerskapet. Philip Forsman lyckades bli sexa i sitt debutår i STCC och Erik Jonsson blev tia totalt.

2015 – satsning på TCR International utöver STCC

2015 gjorde WestCoast Racing en satsning både i STCC och internationellt där man deltog i det nystartade TCR International med tre stycken Honda Civic. Det blev ett flertal segrar och pallplatser och Gianni Morbidelli var länge med i titelstriden. I STCC fortsatte teamet med BMW Silhouette Replica, och där blev det ytterligare SM-medalj för Fredrik Larsson som hela året utmanade Volvo om totalsegern.

2016 – Nystarten.

2016 är ett startskottet för en nystart för WestCoast Racing. Efter ett helt decennium som ett ledande team i STCC inleder WestCoast Racing ett partnerskap med Cyan Racing i STCC. Mer om satsningen: http://www.westcoastracing.se/2015/12/04/cyan-racing-startar-samarbete-med-westcoast-racing/

I TCR International fortsätter satsningen där WestCoast Racing / Sportpromotion deltar med tre nya Honda Civic TCR Stage 2.

På hemmaplan gör WestCoast Racing en ambitiös juniorsatsning ihop med Ward Racing under namnet Ward WestCoast Racing Junior Team. Tre unga go-kart talanger får chansen att kliva upp och köra Formel Renault i Formel STCC Nordic. 

Drygt tjugo år i såväl nationella som internationella racingsammanhang har givit Dick Jönsson Wigroth och WestCoast Racing den erfarenhet som krävs för att coacha ett vinnande team och prestera toppresultat. Det märks i teamets resultatbank.

Senaste nyheterna