Lestrup och Larsson kör GT Masters på EuroSpeedway

Publicerad 31 augusti 2011, 13.29 av WestCoast Racing.

WestCoast Racing kör i helgen sitt andra race med teamets BMW Z4 GT3 i tyska GT Masters. På EuroSpeedway ställer man upp med vinanrduon från Swedish GT League. Fredrik Lestrup, nykorad svensk GT-mästare, kör tillsammans med Fredrik Larsson som tillsammans med Lestrup vunnit de tre senaste racen i svenska GT-ligan.

Fredrik Lestrup visade prov på hög fart i GT Masters-racet på Nürburgring och ser nu fram emot att tackla EuroSpeedway tillsammans med Fredrik Larsson och WestCoast Racing.
– Det här kommer bli riktigt kul, säger Fredrik Lestrup. Jag och Fredrik har arbetat väldigt bra ihop i de svenska racen och prestandamässigt tror jag vi kommer att stå oss bra. Det ska bli jäkligt skoj.

Fredrik Lestrup hade på Nürburgring fjärde bästa varvtid i det andra racet och tillsammans med Fredrik Larsson tror han teamet har goda chanser på EuroSpeedway.
– Banan är ny för oss båda två men jag tror ändå vi har bra chanser att vara med och slåss. Både Fredrik och jag är snabba och efter Nürburgring har vi lärt oss mer om hur det fungerar i GT Masters med strategi, vi har känt på motståndet och hur allting fungerar. Vi ska bygga vidare på det och nu kan vi  fokusera mer på körningen den här gången. Jag tror vi kan överraska de andra och vara med i topp 10.

Efter tre race tillsammans med WestCoast Racing och Fredrik Lestrup ser Fredrik Larsson nu fram emot att fortsätta samarbetet tillsammans i GT Masters. Den tidigare IndyLights- och Carrera Cup-föraren är både snabb och erfaren och ser även han fram emot helgen.
– Det ska bli jättekul att köra tillsammans med Lestrup igen, säger han. Vi har lärt känna varandra bra i de senaste racen och jag tror det här kommer att bli både lärorikt och intressant. Vi är både snabba och jobbar bra ihop.

Liksom Lestrup tror Fredrik Larsson att man har goda chanser att göra resultat i helgen men betonar att det är mycket nytt som väntar.
– Banan är helt ny för oss båda men av det jag har sett verkar den inte alltför komplicerad men sista tiondelen är ändå alltid svår att hitta. Jag har inga direkta förväntningar utan vi får ta det som det kommer, vi är nya och får ta oss an det hela med den inställningen. Vi behöver mer testtid i bilen för att lära oss den ännu bättre  men om vi kan få ihop det hela tror jag inte det är omöjligt med en topp-10 placering.

Teamchef Dick Jönsson Wigroth sammanfattar teamets inställning inför helgen med att en spännande tävlingshelg väntar i GT Masters, en helg han ser fram emot.
– Det här kommer att bli jättespännande. Det känns tryggt att vi den här helgen har två förare som är snabba, kört ihop i flera race och känner varandra väl. Mellan de båda finns det mycket erfarenhet och snabbhet. Det här är fortfarande för nytt för oss för att man ska kunna ha några stora förväntningar och vi har stor respekt för hur tufft motståndet är. Men visst borde vi kunna vara med i topp 10 i helgen, det är en målsättning vi måste ha, säger han.

Info, GT Masters EuroSpeedway:
GT Masters-helgen på EuroSpeedway utanför Lauzits inleds på fredag med två en timme långa träningar följt av ett 50 minuter långt kval. I kvalet kör varje förare 20 minuter var med 10 minuters paus. Startordningen i det första racet avgörs i första kvaldelen och startordningen i andra racet avgörs i andra kvaldelen.

På lördag körs det första en timme långa racet med ett obligatorisk förarbyte. Den förare som körde första kvalpasset startar i racet. På söndag körs det andra en timme långa racet och då startar den förare som kvalade in bilen i det andra kvalpasset.

Mer info på http://www.adac-gt-masters.de/

Live-timing: http://masters.wige-livetiming.de/index.php

Startlista: http://www.adac-gt-masters.de/steckbriefe/index.php?&flash=&lg=d&st=15&

Tidsschema, ADAC GT Masters EuroSpeedway:

Fredag 2 september:
09:45 Fri träning, 1 timme
13:10, Fri träning, 1 timme
16:50 Kval, 50 minuter

Lördag 3 september:
12:00 Race 1, 1 timme

Söndag 4 september:
12:00 Race 2, 1 timme

Senaste nyheterna