Göteborgsracet kan starta

Publicerad 11 juni 2008, 10.19 av WestCoast Racing.

Säsongens mest omtalade STCC-race står för dörren – Göteborg City Race på en helt nybyggd stadsbana på Frihamnspiren. WestCoast Racing leder teammästerskapet och nu laddas det för race i stadsmiljö.
– Ett stadsrace är något extra och vi har försökt tänka till vad vi behöver ha med oss och vad vi behöver göra, säger teamchefen Dick Jönsson-Wigroth. Men jag tycker inte det är någon idé att stirra sig helt blind på detta, det är en ny bana och det är en helg där vi tillsammans med TOOLS har väldigt mycket gäster på plats. Men det är också bara ytterligare ett race där det är viktigt att vi gör ett så bra jobb som möjligt – och det kommer vi att göra.

För Robin Rudholm är detta säsongens hemmarace och det går dessutom på lördag då Robin också råkar fylla år.
– Det är väl egentingen ingenting att fira, skrattar han. Men självklart skulle en seger i mitt hemmarace vara en bra födelsedagspresent.
Robin har varit och kikat på banan och ser nu fram emot att få köra den på allvar i racerbilen.
– Jag måste erkänna att man känner sig laddad lite tidigare än normalt inför det här racet. Samtidigt är det här ännu ett viktigt race den här säsongen. Det blir viktigt att ta sig i mål, många kan nog få problem med det och tar man sig bara i mål tror jag det blir ett bra resultat, avslutar Robin.

Fredrik Ekblom dominerade nästan hela helgen på Karlskoga sist men tvingades bryta efter att först blivit avkörd i starten och sen drabbats av ett motorhaveri.
– Det känns bra just nu, det positiva från Karlskoga är att bilen gick fantastiskt bra – förutom att den gick sönder, ler Fredrik. Vi dominerade sist och det tar vi med oss till Göteborg.
För Fredrik är stadsrace inget nytt, han har kört totalt nio stadsrace och det senaste var i WTCC-racet i Macau i höstas.
– Stadslopp är kul och det ska bli skönt att det blir av nu efter allt snack. Det är väldigt mycket hysteri, men det här racet är lika viktigt och ger lika mycket poäng som de andra. I stadsrace är det alltid små marginaler och misstag kan bli dyra, men misstag har man aldrig råd att göra i STCC. Vi har gott om tid att lära oss banan på och hitta inställningar till bilen som fungerar, jag hoppas och tror vi kan få till det riktigt bra, avslutar han.

Den nybyggda banan är 1600 meter lång och har 12 kurvor. Ett varv förväntas tar 45-50 sekunder för STCC-bilarna. I Göteborg har STCC två testpass på fredagen. Ytterligare ett testpass körs på lördag morgon innan kval och race körs senare på dagen.

Senaste nyheterna