Styrkebesked i Ungern

Publicerad 10 oktober 2010, 16.03 av WestCoast Racing.

WestCoast Racing var tre timmar från succé i 12-timmars loppet i Ungern. Efter nio timmars ledning låg teamet i en klar ledning när ett generatorfäste gick av och teamet tvingades bryta. Fram tills dess hade WestCoast Racing tagit ett klart grepp om loppet. Tack vare jämna tider från förarna och en smart depåstrategi slogs man om ledningen med Lechner Racings Audi R8 LMS och och nio timmar in i racet stod kampen om segern mellan de två. WestCoast Racing ledde med 40 sekunder över Lechner Racing när man tvingades bryta.
– Det är så det är, allt kan hända i ett långlopp. Vi hade dem och racet i vår hand så det var synd men det är racing. Jag är mycket nöjd med teamet och förarna, allt sköttes lugnt och säkert och det var aldrig någon dramatik Vi stoppades av något som låg utanför vår kontroll men vi ska vara nöjda med vår insats, säger Dick Jönsson Wigroth.

Det här var Z4-projektets första internationella race och det var något som gav mersmak. Nu är arbetet igång för nästa år och fler GT-race med den nya bilen.
– Det första intrycket är väldigt bra. Vi har fått ett starkt kvitto på att vi står oss internationellt och det är jag inte det minsta orolig för. Det här gav mersmak och nu börjar arbetet på att få igång ett internationellt GT-program nästa år, avslutar han.

Richard Göransson:
Det blev ett tråkigt slut men vi gjorde ett bra race. Det var nära succé för vår internationella debut med nya bilen. Stanley, Lars och Magnus skötte sig väldigt bra och tack vare jämna tider och vältajmade depåstopp av teamet tog vi ett grepp om racet. Alla moment flöt på och vi hade koll på Lechner Racing. Långlopp är långlopp och allt kan hända. Jag var med som förarcoach men jag körde också en stint och vi står oss väldigt bra. Jag tycker alla kan sträcka på sig och vara stolta. Vår strategi var perfekt och vi lämnar Ungern med snabbaste varvtid och efter att ha brutit i en klar ledning.

Lars Stugemo:
Det gick bra så länge vi var med, vi låg rätt i strategin och det såg väldigt bra ut. Jag är nöjd med min insats, efteråt tycker man väl alltid att man kunde kört ännu lite snabbare men jag är nöjd. Jag, Stanley och Magnus körde väldigt jämna tider och vi hade superstöd från Richard Göransson som coach. Det gjorde en stor skillnad och det var väldigt kul att arbeta med teamet, de är riktiga vinnarskallar och det var en härlig stämning.

Magnus Öhman:
Det är lite surt att bryta men det är så i racing ibland. Jag är ändå supernöjd och tyckte det gick bra. Det var väldigt roligt att få ta del av Richards alla kunskaper och det betydde mycket för oss, vi förbättrade oss alla tre tack vare hans coachning. Det var skitkul att arbeta med teamet, hela gänget är super och det var positivt och glatt hela helgen.

Stanley Dickens:
Synd att det blev lite smolk i bägaren men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. Vi visade att vi är snabba och teamets strategi fungerade väldigt bra, Dicks killar hade absolut bäst koll på strategin. Allting fungerade helt enkelt väldigt bra och det var endast ett litet missöde som stoppade oss. En seger hade nästan varit för bra . Jag tycker att jag fortfarande lär mig, vi var lika snabba alla tre men Richard var så klart snabbast. Ödmjukt får jag erkänna att jag har en bit kvar men jag ger mig inte. Richard har varit till mycket stor hjälp och jag har förbättrat mig mycket tack vare det.

  • ANDRE ODRA

    /JÄTT E FIN BIL OCH MYCKET BENSIN GÅR DET ÅT KAN NI SKICKA FLERA BILDER TILL EX HUR SER MOTORN UT OCH SÅ VIDARE ANDRE,ODRA@COMHEM.SE

  • ANDRE J

    HEJ DET ÄR HIMLA FIN BIL HUR KÖR MAN EN SÅDAN ÄR DET KUL , OCH LÄTT

  • Fredrik Wettermark

    Glädjande att ni kunde försvara de svenska färgerna så väl !
    Jag förstår att detta ger mersmak inför den nästa säsongen .
    Stort grattis från supportrarna på Composite Design.

Senaste nyheterna