Tungt race på Ring Knutstorp

Publicerad 18 september 2010, 14.31 av WestCoast Racing.

Det blev inget lyckat första race för Richard Göransson på Ring Knutstorp. En elfteplats efter att Richard blev påkörd på första varvet, fick punktering och skadade bilen.
– Det var ett under bara att vi gick i mål, sa Richard. Jag uppfattade det som att ”Flash” fick ett kast, Viktor Hallrup försökte undvika det och körde in i mig. Ett styrstag gick av och jag fick punktering. Bilen var helt okörbar.

Richard är nu tvåa i mästerskapet, ett poäng efter Robert Dahlgren som tog över ledningen. Nästa heat körs 15.30 och som det ser ut nu har regnet dragit in över Ring Knutstorp.
– Det är ”do or die” som gäller nu. Jag ser gärna mycket regn till nästa race, det tror jag bara kan gynna oss. Helst vill jag sluta före Dahlgren så vi har en fight till finalen, avslutar Richard.

Dick Jönsson-Wigroth var liksom Göransson besviken efter racet och hoppas nu att man kan rädda lite poäng i nästa heat.
– Det behövs bevisligen inte mer än en punktering så är man borta. Det är för stora risker när man startar i mitten som vi gjorde, det går alldeles för vilt till längre ner i fältet. Nu ska vi göra allt vi kan för att se till att det är fight till finalen, sammanfattar Dick.

Resultat, heat 1 Ring Knutstorp:
1: Fredrik Ekblom, Volkswagen 19 varv
2: Robert Dahlgren, Volvo + 1,234
3: Tommy Rustad, Volvo + 1,617
4: Mattias Andersson, Alfa Romeo + 1,977
5: Jan Magnussen, Chevrolet + 3,832 *
6: Roger Eriksson, SEAT + 6,432
7: Thed Björk, BMW + 6,580
8: Patrik Olsson, Volkswagen + 9,368
9: Johan Sturesson, BMW + 9,957
10: Dick Sahlén, SEAT + 12,141
11: Jens Reno Möller, SEAT + 12,868 *
12: Robert Schlünssen, BMW + 14,148 *
13: Johan Kristoffersson, Volkswagen + 16,665
14: Michael Carlsen, Peugeot + 19,325 *
15: Richard Göransson, BMW + 26,601
16: Tobias Tegelby, BMW + 26,957
17: Viktor Huggare, Opel + 29,630
18: Claes Hoffsten, Alfa Romeo + 44,537
19: Andreas Ebbesson, BMW + 1 varv

DNF:
Tony Johansson, Jason Watt, Casper Elgaard, Jan Nilsson, Viktor Hallrup, Joakim Ahlberg

* = STC/DTC

Senaste nyheterna