Säkerheten först i chansartad säsongsstart i GT Masters

Publicerad 31 mars 2012, 16.02 av Ola Lennström.

Foto: Motorsportbild.de

WestCoast Racing gick på säkerhet i säsongens första race i tyska ADAC GT Masters. En regnvåt bana innan start men med sol över horisonten gjorde däcksvalet till en chansning. WestCoast Racing gjorde som majoriteten av fältet och valde att starta på regndäck, ett val som gav utdelningen i början men straffade sig när banan snabbt torkade upp och regnet uteblev. Efter att ha varit uppe på en fjärdeplats som bäst blev det en 14:e plats i mål för Fredrik Lestrup och Martin Matzke.

Fredrik Lestrup körde första stinten och kunde från tionde startruta krångla sig igenom den tighta förstakurvan och  komma ut som femma. Varvet efter hade han klättrat till en fjärdeplats och tog in på ledarna. Lite senare tvingades man gå i depå för byte till slicks och var därefter på 18:e plats, femma av de som tvingats till tidigt däcksbyte. Han gick i depå efter 30 minuter för det obligatoriska förarbytet och låg då 12:a totalt.
– Jag är nöjd med min stint totalt sett, säger Fredrik. Det här var ett typiskt väderrace och vi valde att gå på säkerhet och starta på regndäck. Innan däcksstoppet var vi snabbaste på banan och bilen fungerade mycket bra hela stinten, teamet hittade en bra set-up och bilen var snabb och välbalanserad. Jag blev efter däcksstoppet vänd av en Porsche och där tappade vi mycket tid men det viktiga är att vi nu har kört igenom det här racet och är redo för racet imorgon. Jag är väldigt nöjd med Martins insats, vi körde båda två på bra tider och vi kommer att vara starka framöver.

Martin Matzek tog över efter halva racet och låg på en 15:e plats under hela större delen av sin stint. Han körde på varvtider i par med tätbilarna och visade att BMW:n fungerar väl över en racedistans. Mot slutet brottades han med slitna däck som många i fältet men kunde ändå hålla ett högt tempo och gå i mål på en fjortondeplats.
– Det här var ett helt ok race, säger Martin. Det var ett svårt beslut med att välja rätt däck och i efterhand skulle vi ha startat på slicks men det var ett säkert val. Jag är imponerad av Fredriks stint och han gjorde ett bra race. Banan var bra under min stint men svårkörd efter regnet som gjorde att det var mycket smuts på banan Bilen kändes riktigt bra, jag kände mig säker med den och vi hade en bra set-up och däcksslitaget var riktigt bra. Överlag är jag nöjd, vi gick i mål vilket var viktigt och om det är ett torrt race imorgon tror jag det kommer vara bra för oss.

Målet för dagen var att gå i mål och teamchef Dick Jönsson Wigroth är nöjd med att det målet är uppfyllt. Teamet kunde visa att BMW:n är konkurrenskraftig och att den fungerar bra över en racedistans.
– Vi gick i mål och det var det viktiga. Nu har vi kommit igång med den här helgen och kunnat köra ett problemfritt första race. Vi valde att gå helt på säkerhet och välja regndäck för starten, det är lätt att vara klok i efterhand men det var ett säkert beslut och det var temat för dagen. Nu har vi kommit igång och Fredrik och Martin gjorde ett bra race utan några misstag. Det känns bra inför racet imorgon, nu kan vi ta nästa steg, avslutar Dick.

Resultat från race 1 ADAC GT Masters laddas upp här under eftermiddagen.